Liikkuvuuden ylläpito

Riittävä liikkuvuus on urheilijan kohdalla aina suhteellinen asia, johon vaikuttavat harrastettava laji, kehon yksilölliset mittasuhteet ja mahdolliset asymmetriat päälajin optimaalista toteutusta ajatellen. Yleisesti voidaan ajatella, että jos yksilöllä on taustalla useamman vuoden harjoitteluhistoria omassa lajissaan, niin tietty suoritustekniikan kannalta riittävä liikkuvuus on ollut pakko jo hankkia, jolloin tärkeimmäksi tehtäväksi nousee liikkuvuuden ylläpidon turvaaminen ennaltaehkäisevästi. Näin vältytään suorituskyvyn laskulta ja mahdollisilta loukkaantumisilta.

Tässä videossa on Joe DeFrancon lanseeraama Agile 8 -liikkuvuusharjoitekokonaisuudesta päivitetty painos Limber 11, joka on tehty eri juoksu- ja kontaktilajeja ajatellen. Se on erinomainen (joskin aikaa vievä) vaihtoehto. Eric Cressey jakaa tässä videossa joitakin hänen käyttämiään liikkuvuusharjoitteita, joita voi halutessaan yhdistää vaikka Limber 11 harjoitteiden kanssa yhteen.

Liikkuvuusharjoitteiden tekeminen voi joskus tuntua tylsältä tai epämiellyttävältä, mitä voi yrittää ehkäistä yhdistelemällä erilaisista harjoitteista itselleen uudenlaisia kokonaisuuksia. Näin tehdessä yksilön tulee kuitenkin muistaa, että liikekokonaisuudet tulisi pääsääntöisesti määritellä tarpeiden mukaisesti – ei mukavuuden.